Producten » FIETSEN

FIETSEN

ALS JE ONLINE EEN FIETS BESTELD HEB JE DE KEUZE  UIT  AFHALEN IN ONZE WINKEL OF THUISLEVERING DOOR ONZE CHAUFFEUR ! 
B POST EN KIALA  WEIGEREN GROTE VERZENDINGEN

GELIEVE HIER REKENING MEE TE HOUDEN !


    Loading...

    Framematen
    De framemaat is zeer belangrijk voor een goede fietshouding. Een foute fietshouding betekent meer belasting voor je gewrichten en is veel vermoeiender. Met de juiste maat kun je, zittend op het zadel, met de tenen bij de grond en zijn je benen tijdens het fietsen licht gebogen.

    Materiaal
    Meestal heb je de keuze tussen een stalen frame en een aluminium frame. Beide soorten hebben hun voordelen. Een stalen frame is duurzaam en solide. Het kan tegen een stootje. Maar een fiets met een stalen frame is zwaarder dan een fiets met een aluminium frame. Daarnaast is het aluminium zo vervaardigd dat het minder snel roest dan staal, bij lakbeschadiging van het frame. Ook kunnen aluminiumframes makkelijker in allerlei designvormen gebogen worden. Er zijn tegenwoordig ook carbon frames verkrijgbaar bij sportieve fietsen. Carbon is zeer licht en zeer sterk, als er geen beschadiging aan het frame is.

    Velgen
    Hierbij geldt hetzelfde als bij het frame. Staal is zwaarder maar steviger dan aluminium. Vaak worden stalen velgen aangeraden omdat de wielen dan minder snel verbogen kunnen raken bij botsingen en bij het omvallen in een fietsenrek.

    Versnellingen
    Het voordeel van versnellingen is dat je langzamer en sneller kan fietsen met hetzelfde aantal trapbewegingen. Je fietst langzamer maar wel lichter als je naar een lagere versnelling schakelt. En je fietst sneller maar zwaarder als je naar een hogere versnelling schakelt. Stadsfietsen zonder versnellingen hebben als voordeel dat ze meestal een stuk goedkoper zijn. Wil je harder fietsen zonder harder te trappen, dan kan een elektrische fiets een uitkomst zijn.

    Aantal versnellingen
    Vermenigvuldig het aantal kettingwielen voor en achter met elkaar voor het aantal versnellingen. Heeft de fiets 3 bladen voor en 8 bladen achter, dan heeft de fiets dus 24 versnellingen. In de praktijk zijn er echter minder versnellingen beschikbaar. Wordt de ketting namelijk achter op het binnenste kettingwiel en voor op het buitenste blad (of andersom) ingesteld, dan loopt de ketting te schuin om goed te kunnen draaien.

    Naafversnelling en derailleur
    De naafversnelling zit in de naaf zelf, heeft maximaal 8 versnellingen en is geplaatst in het achterwiel. Een derailleur heeft maximaal 27 versnellingen en bestaat uit een voor- en/of achterderailleur.

    Verlichting
    Het is wettelijk verplicht dat de fiets in het donker verlicht moet zijn. Alle fietsen, met mountainbikes en racefietsen als uitzondering, hebben verlichting. De klassieke gloeilamp, aangedreven door een velgdynamo verdwijnt langzaam uit het straatbeeld. Een dynamo tegen de velg gaat vaak kapot en betekent ook zwaarder trappen. Een naafdynamo is een grote verbetering. Veel minder zwaar trappen dan met een velgdynamo en veel duurzamer omdat het systeem in de naaf zit. De laatste ontwikkeling is verlichting op batterij en specifiek automatische verlichting. Een LED-lamp is hierbij gebruikelijk.

    Automatische verlichting
    Met een sensor meet de automatische verlichting of het al donker genoeg is en of de fiets in beweging is. In dat geval gaat de verlichting aan. Stop je met fietsen dan schakelt de verlichting automatisch uit. Met standlicht-functie blijft de verlichting nog eventjes aan. Bijvoorbeeld als je voor een verkeerslicht staat te wachten.

    Remmen
    Een punt dat veel aandacht verdient, is de manier van remmen. Bij aankoop van een fiets kun je kiezen uit verschillende soorten remmen.

    Terugtraprem
    Dit type rem tref je vooral aan op klassieke fietsen, zoals de welbekende omafiets. Een terugtraprem werkt op het achterwiel door achteruit te trappen. De terugtraprem wordt vaak toegepast bij fietsen zonder versnelling, maar kan ook worden gecombineerd met een naafversnelling. Deze rem is vrij krachtig, maar het nadeel is dat dosering wat lastig is. Je moet dus ruim van tevoren beginnen met remmen.

    Handremmen
    Remmen waarmee je beter kunt doseren, zijn handremmen zoals trommelremmen, v-brakes en rollerbrakes. Handremmen zitten aan het stuur en ze werken op het voor- en achterwiel door ze gelijktijdig in te knijpen. Knijp nooit alleen de rem van het voorwiel in, omdat je dan het gevaar loopt over de kop te slaan.

    Velgremmen 
    De v-brake en side-pull zijn velgremmen. Bij een velgrem worden twee blokjes tegen de velg gedrukt. Bij een v-brake gaat dit door middel van hefboomwerking. Bij een side-pull is dit niet het geval. De side-pull is vooral te vinden op racefietsen. De v-brake is op veel fietsen gemonteerd. Velgremmen zijn simpel, licht en sterk. Daarentegen moeten de remblokjes om de zoveel tijd vervangen worden.
     
    Trommelremmen
    Ook een trommelrem werkt met blokjes, maar deze worden van binnenuit tegen de trommel gedrukt. Een gesloten systeem is duurzamer en niet gevoelig voor regen en nat wegdek, maar wel een stuk zwaarder. Bij langdurig remmen wordt de werking wel wat minder. Een rollerbrake is een verbetering op de standaard trommelrem en werkt met rollertjes. Deze is minder slijtgevoelig en raakt minder snel oververhit.
     
    Schijfrem
    De schijfrem komt vooral voor op mountainbikes en toerfietsen. Ze zijn sterk, onderhoudsvriendelijk en eenvoudig. Op de voorvork zit de remklauw gemonteerd en op de naaf een schijf. Bij het remmen worden de remblokjes in de remklauw tegen de schijf gedrukt.

    Comfort
    De moderne fiets heeft meerdere functies om het comfort van de gebruiker te vergroten.

    Verende voorvork en zadelpen
    Vering zorgt ervoor dat je comfortabel over elke ondergrond kunt fietsen, maar zorgt er ook voor dat je minder kracht overbrengt op de wielen. Je fietst dus (relatief) minder hard, omdat je meer kracht nodig hebt. De verschillende veringen zijn vaak op lichaamsgewicht in te stellen.

    Verstelbare stuurpen
    Heeft de fiets een verstelbare stuurpen, dan kun je makkelijk en zonder gereedschap het stuur in een hogere of lagere positie zetten. Gebruik je bijvoorbeeld met je partner dezelfde fiets, dan is een handmatig verstelbare stuurpen een uitkomst.

    Fietsstandaard en stuurslot
    Met een dubbele standaard staat je fiets steviger. Met een (klassieke) klapstandaard, die op de achteras scharniert en waarmee je het achterwiel van de grond haalt, is dit ook het geval. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijk je bagage op de fiets binden en je kind uit het zitje halen.
    Een nieuwe ontwikkeling is de parkeervergrendeling voor je stuur, of stuurslot. Hiermee kan je het stuur vastzetten. Dit is ook handig met een kinderzitje voorop de fiets of met een mand op de voorste bagagedrager.